Menipu dan Ditipu

lebih kurang 16tahun lampau ada sejenis permainan di kedai. pembeli beli barang dapat pelekat. match-kan pelekat pada kertas yang disediakan. jika cukup kesemua slot untuk pelekat telah diisi dengan sempurna maka pembeli boleh menuntut hadiah di kedai yang terlibat. hadiah boleh dianggarkan lebih myr100 pada tahun tersebut.
aku juga tidak terkecuali. tapi aku ikut cara terbaik untuk menang. aku kutip kotak yang sudah dibuang di dalam tong sampah yang digunakan untuk membungkus pelekat tersebut, gunting gambar yang ada pada kotak itu dan tampal pada slot yang disediakan.
esok aku tunjukkan bahawa aku berjaya memenuhkan setiap slot yang ada. ya. dengan disaksikan teman-teman seperjuangan, manusia di kedai tersebut percaya aku menang. serta-merta dia minta aku pilih hadiah yang aku mahu. dan aku pilih yang termahal untuk waktu itu.
hari berikutnya aku ke kedai yang sama. bukan tujuan untuk menipu tetapi untuk membeli-belah kononnya. tetapi helah aku telah diketahui. dia meminta aku untuk pulangkan semula hadiah yang telah diberikan. dan sejak hari itu aku tidak pernah menjejakkan kaki lagi ke kedai tersebut sehingga sekarang. pergi mampus.
aku yakin permainan seperti ini hanya satu penipuan untuk mendapatkan keuntungan. tidak akan ada yang dapat mengumpul kesemuanya sekali walaupun kau beli dengan kuantiti yang banyak. kebarangkalian untuk penuh adalah sifar. jadi sebelum mereka tipu aku lebih elok aku jahanamkan mereka dahulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

kutukan korang

Related Posts with Thumbnails
Copyright@ Blog ini adalah hak milik Humblemodest