Jangan gune Widget Widgeo!!!

Hoi korang! eh kurang ajarnye.. haha.. ok kita tukar.. Wei korang! pun macam kurang ajar gak.. takde adab main wei wei pulak. Kita tukar lagi.. Oit!! Oit!! Ni lagi biadap. Hahaha!

Hari ini aku selaku otai blogger yang sudah berbulan-bulan berblogging nak sound...Eh setahun jagung baru da. Lagipun aku kan pakai blogspot tak pakai WordPress. Belum  otai ni.

Ok berbalik pada tajuk asal. Aku bukan nak sound ke atau apa. Sekadar pendapat aku nak kongsi  dengan korang pasal penggunaan widgeo widget...Korang tahu kan apa widgeo ni? Ala widget-widget flash tu yang biasanya ada tulis widgeo kat bawah dia. Macam ni ha :

widgeo sukiprattle

Sebab apa aku cakap tak payah pakai lebih baik?
  1. Widget ni keluar popup. Walaupun aku dah aktifkan popup blocker kat firefox kadang-kadang terlepas keluar jugak. Tengok ni ha habuan aku semalam sampai 3 ketul kuar. Patut la tiba-tiba komputer aku jadi berat. Widget ni kecik. tak berat pun tapi iklan popup dia tu yang berat.
      popup widgeo sukiprattle - klik untuk tumbesaran

  2.  Tak penting sangat pun widget ni. Penjelasan korang boleh rujuk artikel dari Nescafe Ais & MelzRomeo. Kalau lepas baca artikel tu pun masih nak guna sila cari alternatif widget lain selain widgeo. Kalau boleh elakkan yang pakai flash. Dan yang paling penting yang tak ada keluar popup ads
  3. Tak membantu trafik pun. Tapi buang BW (bandwidth) nak load popup ads dia. Sebab setahu aku search engine tak boleh nak crawl bahagian – bahagian dalam suatu page yang pakai flash (kecuali jika ada text embedded dalam flash tersebut yang bukan bersifat image).
    So dalam kes ni. Korang tak untung pun. Yang untung hanya pembuat flash tu sebab dia embedded link websitenya. Tak  kisahlah kita pakai widget orang buatkan. Tapi yang rugi pembaca la. Rugi BW dan “CPU  usage” nak load benda alah ni. Aku rasa better korang letak nuffnang exchange tu lagi bagus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

kutukan korang

Related Posts with Thumbnails
Copyright@ Blog ini adalah hak milik Humblemodest